STAATSCOURANTVERKEERSBESLUIT ten behoeve van het instellen van eenrichtingsverkeer op de nieuw te realiseren fietsstraat aan de Haneven te Goirle.

Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Goirle

Geplaatst op Lokaalnieuwsgoirle.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen goirle
  2. STAATSCOURANTVERKEERSBESLUIT ten behoeve van het instellen van eenrichtingsverkeer op de nieuw te realiseren fietsstraat aan de Haneven te Goirle.

Verkeer | Organisatie en beleid Haneven Goirle Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente Goirle

Formeel kader De bevoegdheid om op gemeentelijke wegen verkeersbesluiten te kunnen nemen, is geregeld in de Wegenverkeerswet 1994 (art 18, lid 1d) en daarin opgedragen aan het college van Burgemeester en Wethouders die deze bevoegdheid hebben gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Realisatie en Beheer van de gemeente Goirle. Bij het nemen van een verkeersbesluit wordt rekening gehouden met de bepalingen van:  Wegenwet;  Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);  het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);  het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);  Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens. Advisering Op grond van artikel 24 van het BABW worden verkeersbesluiten genomen na overleg met de korpschef van het betrokken regionale politiekorps. Dit is het politiekorps Zeeland - West Brabant, district Tilburg, team west. Hiervoor is overleg gevoerd met de heer T. van Boxtel, stafmedewerker operatien, advisering verkeer. Hierop is positief geadviseerd. Doel Binnen het project Vennenbuurt wordt extra aandacht besteed aan het verkeersveilig en comfortabel inrichten van een fietsstraat. Het fietspad dat binnen deze projectgrens is gelegen is een belangrijk onderdeel van het fietsnetwerk en een regionale hoofdfietsroute. Op dit moment is deze niet conform de inrichtingseisen uit "Fietsplan GGA Midden-Brabant" ingericht. De wens is om dit wel te doen omdat het een drukke fietsroute is met veel schoolgaande kinderen. Het college heeft op 22 september ingestemd met het definitief voorstel en daarmee is de inspraakprocedure voor het ontwerp van de nieuwe inrichting afgelopen. Dit verkeersbesluit moet uitvoering geven aan de gestelde maatregelen opgenomen in dit ontwerp, waaronder het opheffen van het verplicht fietspad en het instellen van een fietsstraat met eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer. Huidige verkeerssituatie Op dit moment is de fietsverbinding over de Haneven en de Putven op drie manieren vormgegeven. Het gedeelte ter hoogte van Haneven 20 tot en met 53 is vormgegeven als rijbaan zonder fietsvoorzieningen. Het gedeelte ter hoogte van Putven 7a tot en met 9a is vormgegeven als een verplicht fietspad, waarbij bestemmingsverkeer over het fietspad moet rijden om de percelen te kunnen bereiken. Ter hoogte van Putven 16 tot en met 22 is wederom geen fietsvoorziening aanwezig. Op de aansluitingen van het fietspad met de weggedeelten waar geen fietsvoorzieningen liggen is de voorrang onduidelijk. Afweging Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan (GVVP) Binnen het GVVP van de gemeente Goirle is deze fietsverbinding aangewezen als een hoofdfietsroute. Voor Goirle en Riel vormt dit een belangrijke en drukke fietsverbinding. De huidige weginrichting voldoet niet aan de richtlijnen die zijn vastgesteld in het GVVP. Er zijn namelijk niet over het gehele traject fietsvoorzieningen. Het is wenselijk de ontbrekende schakels in deze fietsroute te verwijderen en een consequente inrichting te kiezen. Zo ontstaat er een weginrichting waarbij de fietser weet wat hij kan verwachten en waar de voorrangsregels duidelijk zijn. Nut en noodzaak fietsstraat Een fietsstraat die toegankelijk is voor autoverkeer vraagt minder ruimte dan een aanliggend fietspad naast de hoofdrijbaan. Dat maakt een fietsroute beter inpasbaar en kosteneffectief, terwijl ook de openbare ruimte minder versnippert. Anders dan bij de volledige afsluiting van een straat of route voor het autoverkeer, kunnen bij een fietsstraat aan- en achterliggende functies bereikbaar blijven voor het autoverkeer. Bovendien blijven ook de vaak schaarse autoparkeerplaatsen beschikbaar. Ten slotte komt gecombineerd gebruik door fiets en auto de sociale veiligheid ten goede. Gezien de beperkte ruimte in het gedeelte waar nu enkel een rijbaan ligt, en omdat er percelen ontsluiten langs deze route is gekozen voor een fietsstraat. Zo kan gemotoriseerd verkeer nog steeds de particuliere percelen bereiken, maar heeft de fietser hier een belangrijke status. Dit verhoogt de verkeersveiligheid en het comfort van de fietser. Opheffen verplicht fietspad Het instellen van een fietsstraat betekent dat het huidige verplichte fietspad ter hoogte van Putven 7a t/m 9a zal vervallen. De huidige verkeerssituatie waar het verplichte fietspad ook gebruikt mag worden door bestemmingsverkeer is echter niet duidelijk en veilig voor de gebruikers. De fietser gaat er immers vanuit dat het fietspad exclusief is en zal gemotoriseerd verkeer niet verwachten. Een weginrichting als fietsstraat is veel duidelijker doordat de fietser gemotoriseerd verkeer verwacht en dus ook zal anticiperen op dit verkeer. Voor de realisatie van een fietsstraat wordt het huidige verplichte fietspad opgeheven. Eenrichtingsverkeer fietsstraat Om de hoeveelheid autoverkeer op de fietsstraat te beperken zal eenrichtingsverkeer worden ingesteld. Hierdoor kan het verkeer niet vanuit beide kanten gebruik maken van dit wegvak. Dit is ook veiliger voor de fietser doordat deze weet dat het enkel van een richting gemotoriseerd verkeer kan verwachten. Gezien de beperkte lengte van het traject, en de korte omrijdafstanden zullen omwonenden niet geschaad worden in hun belang. Voorrangsfunctie voor de fietsstraat De fietsstraat zal over de gehele lengte in de voorrang worden uitgevoerd. Hierdoor wordt de status van de fietser nogmaals verhoogd en zal de veiligheid voor de fietser groeien. De automobilist is namelijk ondergeschikt op een fietsstraat en zal, wanneer het de fietsstraat op wil draaien of over wil steken, de fietser voorrang moeten geven. In de huidige vormgeving heeft de fietsverbinding al een soortgelijke voorrang, echter zal deze beter herkenbaar worden uitgevoerd in het nieuwe ontwerp. Ook de Sint Jacobsbaan, die een lagere status kent, zal voorrang moeten verlenen op de nieuwe fietsstraat. Conclusie Vanwege de belangrijke functie van de fietsroute langs de Haneven en Putven zal een fietsstraat worden ingesteld. Om de veiligheid op deze fietsstraat te waarborgen en de fietser een hogere status te geven zal eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer worden ingesteld en zal het gehele traject in de voorrang worden aangelegd. Doordat gemotoriseerd verkeer overal mogelijk is blijven de parkeervakken en de particuliere percelen bereikbaar. Er worden geen belangen geschaad door het instellen van eenrichtingsverkeer. Besluit De volgende verkeersmaatregelen worden getroffen: • Opheffen verplicht fietspad ter hoogte van Putven 7a – 9a door middel van het verwijderen van de borden C12 met de onderborden OB54 en tekst "m.u.v. aanwonenden" en G12. • Instellen eenrichtingsverkeer met uitzondering van fietsers op de fietsstraat, tussen de Kempenlaan en de Frankische Driehoek, in de richting van de Frankische Driehoek door het plaatsen van de verkeersborden C2 en C3 met de onderborden OB54. Alles zoals aangegeven op de tekening behorende bij dit verkeersbesluit.

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsgoirle.nl Redactie

Lokaalnieuwsgoirle.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Goirle. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Overige Vergunningen Goirle

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.